Followers

Sunday, 3 March 2013

BIDANG MENGENAL KRAF TRADISIONAL


Tahun

:

3

Tema

:

Alam Semula Jadi

Bidang

:

Bidang Mengenal Kraf Tradisional

Modul

:

Anyaman

Tajuk

:

Anyaman Siku Keluang

Masa

:

60 minit

Media

:

Alat      :   gunting dan pembaris

Bahan  :   kertas warna, kertas lukisan, gam,
                 dan  kad manila

Bahan Bantu Mengajar

:

Contoh anyaman kelarai siku keluang.

EMK
 :
 Keusahawanan, Kreativiti, dan Inovasi

Tahun

:

3

Tema

:

Alam Semula Jadi

Bidang

:

Bidang Mengenal Kraf Tradisional

Modul

:

Anyaman

Tajuk

:

Anyaman Siku Keluang

Masa

:

60 minit

Media

:

Alat      :   gunting dan pembaris

Bahan  :   kertas warna, kertas lukisan, gam,
                 dan  kad manila

Bahan Bantu Mengajar

:

Contoh anyaman kelarai siku keluang.

EMK
 :
 Keusahawanan, Kreativiti, dan Inovasi

STANDARD KANDUNGAN

1.         Persepsi dan pemahaman bahasa seni visual iaitu garisan, rupa, jalinan, warna, harmoni dan kontra yang terdapat pada objek alam semula jadi dan karya seni dalam penghasilan anyaman siku keluang.
2.        Aplikasi pengetahuan dan kefahaman bahasa seni visual  menerusi penentuan media dan teknik dalam penghasilan anyaman siku keluang.
3.         Penzahiran idea melalui pelbagai sumber dan kajian dalam penghasilan anyaman.
4.        Apresiasi terhadap karya sendiri dan rakan berpandukan bahasa seni visual, sejarah seni dan budaya.
STANDARD PEMBELAJARAN

4.1        Persepsi Estetik           Murid dapat mengenal, menamakan dan memahami, bahasa seni                                       visual yang ada pada anyaman.
      4.1.1      Unsur seni
                        4.1.1.1              Garisan - lurus
                        4.1.1.2              Rupa - geometri
                        4.1.1.3              Jalinan - tampak dan sentuh
                        4.1.1.4              Warna - primer atau sekunder atau gabungan kedua-dua warna
      4.1.2     Prinsip rekaan
                        4.1.2.1              Harmoni - kelarai
                        4.1.2.2              Kontra  - warna
                             
4.2        Aplikasi Seni                Murid dapat mengetahui dan memahami bahasa seni visual,                                      media, serta proses dan teknik dalam penghasilan anyaman.
       4.2.1     Mengenal dan menyatakan  jenis media
                   4.2.1.1              Alat – gunting
                        4.2.1.2              Bahan - mengkuang atau pandan  atau kertas warna, dan gam
            4.2.2     Memahami teknik yang sesuai dalam pemghasilan karya

4.3        Ekspresi Kreatif            Murid dapat mengaplikasikan pengetahuan bahasa seni visual,                                       media, serta proses dan teknik dalam penghasilan karya                                                
            4.3.1      Memilih dan memanipulasi bahan secara kreatif
            4.3.2       Menghasilkan anyaman kelarai secara kreatif dengan menggunakan bahan                                  sebenar atau bahan gantian
                4.3.3       Mengaplikasikan proses dan teknik yang sesuai dalam penghasilan karya

4.4                    Apresiasi Seni Murid dapat membuat apresiasi terhadap karya sendiri dan rakan                                                            berpandukan bahasa seni visual.                                   
            4.4.1     Mempamerkan karya yang dihasilkan
            4.4.2     Menghargai dan menceritakan karya sendiri dan rakan

STANDARD PEMBELAJARAN
ILUSTRASI AKTIVITI
Persepsi Estetik
·    Guru menunjukkan contoh anyaman.
·    Guru menerangkan kepada murid bahan sebenar menghasilkan anyaman.



Aplikasi Seni
·         Guru menyatakan media yang akan digunakan dalam penghasilan anyaman.
·         Guru menunjuk cara membuat anyaman kelarai siku keluang.
Langkah 1 
-       Guru menunjukkan contoh anyaman kelarai siku keluang.
-       Guru memberikan penerangan kepada murid bahan gantian yang sesuai untuk menghasilkan anyaman.
Langkah 2
-       Guru menunjuk cara mengukur dan memotong tapak anyaman.
-       Guru memotong kertas untuk dijadikan jalur sisip anyaman. 
Langkah 3
-       Guru menunjuk cara menganyam kelarai siku keluang.
-       Guru menunjukkan contoh anyaman kelarai siku keluang yang telah dijadikan alas pinggan atau cawan.



Ekspresi Kreatif
·   Murid menghasilkan anyaman berpandukan langkah-langkah yang telah ditunjukkan oleh guru.
·    Murid melekatkan hasil anyaman kelarai pada kad manila untuk dijadikan alas pinggan atau cawan.



Apresiasi Seni
·          Murid mempamerkan  dan bercerita tentang hasil karya sendiri.
·     Murid menceritakan tentang fungsi kraf anyaman dalam kehidupan harian.




 


 

1 comment:

  1. Slm..boleh tak sy nk tahu mcm mana cara atau kaedah yg cikgu gunakan utk mengajar langkah penghasilan anyaman kelarai siku keluang ni?

    ReplyDelete